Quilts journal

Velkommen til Quilts Journal,
her kan du holde dig opdateret

Læseferie skal foregå under dynen

Skal der scores gode karakterer ved eksamensbordet, så skal de unge turde parkere bøgerne og kaste sig under dynen.

Overalt i landet kan man i denne og næste måned se unge begravet i bøger. Med lidt for høj puls, et tungt hoved, trætte øjne og nervøsiteten siddende uden på tøjet forsøger de at få hold på måneders og års pensum.
Flid belønner sig som oftest, men faktisk vil det for rigtig mange unge være mindst lige så vigtigt, at de sørger for at finde dynen frem i tide og får en god og sammenhængende nattesøvn. Søvnforskning, som i disse år vinder voldsomt frem, fremkommer således hele tiden med nye opsigtsvækkende resultater, der viser en klar sammenhæng mellem søvn, stress, præstationsevne og vores generelle velbefindende.

Giv søvn opmærksomhed
– Det kan simpelthen ikke understreges tydeligt nok, hvor vigtig søvn er for unge, der læser til eksamen. Forskning viser, at alt for mange unge sover kun sover 6-7 timer – nogle endnu mindre – og det er simpelthen alt for lidt, siger Mikael Rasmussen, søvnrådgiver ved Center for Stress og Trivsel. Han er forfatter til bogen ”Sov godt – hele natten” og holder kurser og foredrag om emnet.
Ifølge søvneksperten gør vores ”præstations- og online-kultur” ikke altid noget godt for søvnen.

– Vi kan have svært ved at slappe af, og det gælder i særdeleshed unge, der læser til eksamen. De får ikke koblet fra og givet hovedet fri. På den måde får de ikke den søvn og hvile, der er så vital for, at hukommelsen og koncentrationsevnen fungerer optimalt ved det grønne eksamensbord, fremhæver Mikael Rasmussen.

NASA hjælper søvnen på vej
Hos danske Temprakon har man i mere end 10 år bestræbt sig på at udvikle dyner og puder, der skaber optimale sovebetingelser. Og med inspiration fra NASA’s rumdragter er det lykkedes at skabe dyner og puder, der både kan regulere kulde, varme og fugt, mens man sover. Også her slår man et slag for den gode eksamenslæsning. – At være udhvilet er simpelthen afgørende for din ydeevne i dagtimerne. Rigtig mange mennesker – også unge – klager over, at de enten er for kolde eller varme om natten eller de vågner badet i sved. For os har det været vigtigt at udvikle dyner, som gør, at man kan sove veltilpas uden unødige forstyrrelser af en krop, der er for varm eller for kold, siger Hans Erik Schmidt, udviklingsdirektør hos Temprakon.
Samtidig opfordrer han unge med eksamensfeber til at kigge deres hovedpude efter i sømmene.
– Rigtig mange sover med den hovedpude de fik, da de var små. Men dun bliver med tiden flade, og så får du slet ikke den gode støtte til nakken, som du har brug for. En pude holder i gennemsnit omkring et par år, så er tiden inde til at skifte. Så vejen til et klart og frisk læse-hoved, går hånd i hånd med en god hovedpude, siger Hans Erik Schmidt.

Mikael Rasmussen uddyber sove-problematikken:
– Det er simpelthen så vigtigt, at man ligger med noget godt sengetøj og på en ordentlig
madras. Alt for mange sover med nogle forfærdelige dyner uden at vide det, siger han.

GODE RÅD:

  • Skabe nogle gode søvnrytmer: gå i seng og stå op på samme tid hver dag.
  • Indrettet din seng og dit sovemiljø på bedste vis.
  • Luft godt ud i værelset – gerne 10-15 minutter inden sengetid.
  • Gå ned i tempo om aftenen, så kroppen og hjernen kan begynde at slappe af inden du skal sove.
SHARE
News 08.04.2016