Quilts journal

Velkommen til Quilts Journal,
her kan du holde dig opdateret

Du har brug for din skønhedssøvn

Søvn slanker. Søvn gør dig smukkere. Søvn modvirker stress. Det lyder for godt til at være sandt, men det er videnskabeligt bevist!

Tornerose sov i 100 år. Da hun vågnede, var hun lige så smuk, som da hun blev lagt til at sove. Så lang tid behøver du ikke tilbringe i sengen, for at pleje dig selv. Men videnskaben er enige med eventyret: Søvn er væsentlig for dit udseende, dit velvære og dit overskud.

Mens du sover, gennemlever din hjerne og krop en fantastisk proces. Dit hoved bliver renset for tanker, din krop og hjerne udvikles og genopbygges, du producerer livsvigtige hormoner, forstærker immunforsvaret, styrker hukommelsen og kreativiteten og modvirker depression og stress … bare for at nævne et par goder.

Hjælp den gode søvn på vej

Du kan opbygge et sundt sovemønster ved at indrette dit soveværelse, så du fremmer den gode søvn (og høster de smukke fordele).

Blandt de mest populære og lækre produkter til sengen er TEMPRAKON® – en hel kollektion af produkter, som regulerer din temperatur, mens du sover. Hemmeligheden ligger i små mikroskopiske kugler, som optager varme fra kroppen, når du sveder og afgiver varme igen, når temperaturen falder. Materialet blev første gang brugt i NASAs rumdragter, så deres astronauter kunne holde til de enorme temperatursvingninger, de udsættes for. I dag er teknologien forfinet. Men det er da sjovt at tænke på, at certificeret space-teknologi er genvejen til din skønhedssøvn!

Søvn mod overvægt og stress

Det sidst nye inden for søvnforskning er sammenhængen mellem søvn og overvægt. Du kender det sikkert fra dig selv: Når du er træt, er du mere forfalden til søde sager. Det kan opleves som trøstespisning, men i virkeligheden er der tale om ren kemi. Jo mere du sover, desto mere leptin har du i blodet – og leptin er det stof, der giver mæthedsfornemmelse. Hvis du til gengæld sover for lidt, producerer kroppen mere af hormonet ghrelin, som giver sultfornemmelse og lyst til at spise fedt og sukker. Er der noget at sige til, søvnmangel sætter sig på sidebenene?

Når du vælger et TEMPRAKON® produkt til dit soveværelse, hjælper du den gode søvn på vej. Samtidig kan du nyde optimal sovekomfort. Kollektionen består af dyner, puder, ergonomiske puder, junior dyne/pude, duntopper, topmadrasser og dunsokker. Dyne/pude til voksen fås desuden i en eksklusiv udgave i sort bomuld. Alle TEMPRAKON® produkter indeholder de fineste dun, som er naturens eget isoleringsmateriale.

Læs mere om TEMPRAKON® på www.temprakon.dk 

 DYRK DIN SKØNHEDSSØVN

  • Sov ca. otte timer hver nat og stå helst op på samme tidspunkt – også i weekenden. Det styrker dit indre ur.
  • Undgå store måltider, koffeinholdig kaffe, the og cola lige før sengetid. Er du sulten, så snup en lille sund snack eller kop varm mælk, så du ikke går sulten i seng.
  • Slut ikke dagen af med voldsom fysisk aktivitet. Læg din træning et par timer før, du går i seng.
SHARE
News 14.05.2016